Home / Stiri / Features / Anii de boom ai investiţiilor din industria ambalajelor din carton ondulat

Anii de boom ai investiţiilor din industria ambalajelor din carton ondulat

În ultimii doi ani, marii jucători de pe piaţa de carton ondulat şi ambalaje din carton şi-au consolidat businessul prin noi achiziţii şi noi linii de producţie, investind sute de milioane de euro în acest sens. Trendul iniţiat în urmă cu doi ani continuă în 2019.

Piaţa de carton ondulat şi ambalaje din România a crescut până acum sub potenţial, fiind de circa patru ori mai mică decât aceea din Polonia. Perspectivele de dezvoltare ale acesteia sunt însă bune. Pentru a acapara cât mai mulţi clienţi din acest sector, marii jucători au căutat în ultimii ani cea mai bună strategie.

Unii au exploatat nevoia companiilor de mici dimensiuni de a intra în proiecte de tip joint-venture, pentru a supravieţui.  Este cazul Rondocarton, care a încheiat de curând o tranzacţie cu Transilvania Pack&Print. Alţi jucători au apelat la achiziţii, căutând competitori ce erau pregătiţi pentru exit. De exemplu, omul de afaceri Vladimir Cohn a vândut către DS Smith companiile Ecopack şi Ecopaper. În fine, există şi companii ce recurg la dezvoltare organică, prin extindere. Luate una câte una, fiecare dintre aceste strategii va conduce la reconfigurarea pieţei locale de profil.

Rondocarton – achiziţii şi investiţii masive

Liderul incontestabil al pieţei, Rondocarton, parte a grupului austriac Rondo Ganahl Aktiengesellschaft, a mizat anii aceştia pe proiecte de tip joint venture şi pe extindere. Astfel, anul trecut Rondocarton a demarat o tranzacţie de tip joint-venture cu producătorul de ambalaje Transilvania Pack&Print. La începutul lui aprilie 2019, cele două companii primeau deja avizul Consiliului Cocurenţei. Cele două firme vor forma o companie care se va axa pe producţia de carton ondulat şi cutii din carton. Linia de producţie a Transilvania Pack&Print va beneficia prin intermediul Rondocarton (care deţine 60% din entitatea nou-creată) de investiţii substanţiale în retehnologizare, cu ajutorul cărora poate câştiga clientelă din zone în care până acum nu avea acces.
Dincolo de tranzacţia cu Transilvania Pack&Print, Rondocarton îşi va consolida în acest an poziţia în piaţă prin investiţii de 16 milioane de euro în liniile de producţie din Apahida şi Şura Mică. În 2017, Rondocarton a realizat o cifră de afaceri de 412 milioane de lei (90 milioane de euro), în creştere cu 17% faţă de anul anterior, şi un profit de 34 milioane de lei (7,45 milioane de euro), în creştere cu 40% faţă de anul anterior, potrivit datelor publicate pe site-ul Ministerului Finanţelor.

Rossmann – o nouă fabrică, în Popeşti – Leordeni

Compania Rossmann România, parte a grupului francez Rossmann, şi unul dintre cei mai mari producători de carton ondulat de la noi, a ales strategia modernizării. Astfel, în 2018 Romcarton şi-a mutat producţia într-o nouă fabrică de carton ondulat şi ambalaje din carton, în Popeşti – Leordeni, o construcţie de 35.000 de metri pătraţi.
În 2017, cifra de afaceri a Romcarton, divizia de carton ondulat şi ambalaje a Rossmann, era de 165 milioane de lei (36,18 milioane de euro), în scădere cu 3,5% faţă de anul anterior. Tot în 2017 compania a înregistrat o pierdere de 0,9 milioane de lei (0,19 milioane de euro), în condiţiile în care în 2016 realizase un profit net de 4,6 milioane de lei (aproximativ un milion de lei). Scăderea a venit cel mai probabil pe fondul investiţiilor masive realizate în acea perioadă. Pe lângă Romcarton, grupul Rossmann România deţine şi fabrica de hârtie Ambro SA.

Vrancart – investiţii de peste 5 milioane de euro

Compania Vrancart SA, deţinută în proporţie de 75% de SIF- Banat Crişana, şi-a propus ca în 2019 să realizeze investiţii de 5,5 milioane de euro, ce includ asigurarea unui spaţiu corespunzător pentru depozitare, construirea unei hale de producţie de carton ondulat şi a unei instalaţii de cogenerare. Anii trecuţi, compania a investit aproximativ 5 milioane de euro în retehnologizare (noi echipamente).
În 2017, Vrancart a realizat un profit net de 22 milioane de lei (4,82 milioane de euro), în creştere cu circa 10% faţă de anul anterior. Cifra de afaceri a companiei a fost de circa 260 de milioane de lei (57 milioane de euro), creşterea în raport cu anul anterior fiind tot de circa 10%. Pe lângă carton ondulat şi ambalaje din carton, compania produce, de asemenea, hârtie igienico-sanitară. Grupul Vrancart nu prezintă situaţiile financiare individuale pentru fiecare divizie de business.

Dunapack – o nouă fabrică, la Bolintin-Vale

Dunapack Rambox SRL, parte a corsorţiului Prinzhorn ce are sediul central în Austria, a demarat în 2018 construcţia unei noi fabrici de ambalaje, la Bolintin-Vale. Investiţia este în valoare de 45 de milioane de euro. Compania deţine şi o linie de producţie, la Sfântu Gheorghe.
Potrivit ultimelor date financiare raportate, Dunapack a realizat în 2017 o cifră de afaceri de 140 de milioane de lei (30,7 milioane de euro), în creştere cu circa 7% faţă de anul anterior. În acelaşi an, profitul net a fost de 3,5 milioane de lei (0,76 milioane de euro), în scădere cu 35% faţă de anul anterior. Diminuarea profitului a venit, cel mai probabil, pe fondul investiţiilor realizate în noua linie de producţie, ţinând cont că în 2017 compania semna acordul pentru achiziţia terenului de 11 hectare pe care este amplasată noua construcţie. 

Două achiziţii majore pentru britanicii de la DS Smith

Grupul britanic DS Smith a decis să se concentreze la nivel global numai pe producţia de ambalaje, vânzând divizia de produse din plastic. Filiala din România, DS Smith Packaging România SRL, şi-a consolidat în 2018 poziţia pe piaţa locală prin achiziţia Ecopack şi Ecopaper, pentru peste 200 de milioane de euro. Prin achiziţia Ecopack, DS Smith ar putea obţine o creştere cu peste 100% a producţiei de ambalaje.
Înainte de încorporarea celor două companii, în 2017, filiala locală a grupului britanic a înregistrat o cifră de afaceri de 134 de milioane de lei (29,3 milioane de euro), în creştere cu circa 10% faţă de anul anterior. Tot în 2017, compania consemnase o pierdere netă de 0,6 milioane de lei (0,13 milioane de euro), similară cu aceea din anul anterior.

TOPUL PRODUCĂTORILOR DE CARTON ONDULAT şi AMBALAJE

CompanieCantitate 2017

(tone)

Pondere ambalaje în cantitate totală (tone)Cotă de piaţă 2017
Rondocarton83.13079%23%
Rossmann74.36092%20%
Vrancart59.39022%12%
Dunapack Sf. Gheorghe41.89064%12%
Ecopack Ghimbav33.17083%11%
VPK Salonta35.39059%9%
DS Smith Timişoara25.360100%7%
Thimm Şura Mică21.89082%4%
Europa Expres Iaşi6.840100%2%

Sursa: Asociaţia Română a Fabricanţilor de Carton Ondulat

* toate datele privind cifrele de afaceri din text au ca sursă site-ul Ministerului Finanţelor Publice

Citeşte şi

Inovaţie în domeniul ambalajelor: Capsulele de suc cu ambalaj comestibil

Unul dintre produsele inovatoare ale companiei Lucozade Ribena Suntory, ambalajul comestibil care nu conţine plastic, …

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.