Home / Packaging / Free Pack, firma de ambalaje ce a crescut de 100 de ori în zece ani

Free Pack, firma de ambalaje ce a crescut de 100 de ori în zece ani

Lansată în 2010, Free Pack este o firmă din domeniul distribuţiei de ambalaje secundare cu afaceri de aproape 900.000 de euro. Când s-a gândit să demareze un business pe cont propriu, proprietarul afacerii, Balint Sandor, a pornit la drum cu o investiţie minimă, de circa 10.000 de euro. Se baza însă pe know-how, deoarece avea o experienţă de aproape 10 ani în domeniu.

După zece ani de la lansare, Free Pack a devenit un nume în domeniu, având drept clienţi cele mai mari companii din România. Firma se dezvoltă continuu şi ar putea demara curând producţia de ambalaje, a spus Balint Sandor pentru Pack & Food News. 

Pack & Food News: Când aţi demarat afacerea şi ce anume v-a făcut să intraţi pe piaţa ambalajelor?
Balint Sandor: Am început afacerea în 2008, când am lansat o primă firmă – Duo Pack. În 2010, am inaugurat şi Free Pack prin care derulăm acum cea mai mare parte din business. Am ales să lansez o firmă în domeniul ambalajelor pentru că anterior lucrasem 8 ani în domeniu, deci cunoşteam piaţa destul de bine.

Care a fost investiţia iniţială şi câţi clienţi aveaţi în portofoliu
?
Am pornit cu 40.000 de lei, fonduri proprii şi aproximativ 10 clienţi. Voiam să aducem pe piaţă produse de calitate în domeniul ambalajelor secundare, respectiv folii, benzi de legat, benzi adezive, echipamente pentru ambalare secundară. Aşa că am mers la multe expoziţii în Germania, Italia, Austria şi chiar am reuşit să încheiem câteva contracte cu firme de acolo, care ne-au  furnizat la început marfă „pe încredere”, ceea ce înseamnă că nu a trebuit să plătim în avans. De atunci, am evoluat şi suntem în continuă creştere. Cifra de afaceri anuală a ajuns în cazul Free Pack la aproape 900.000 de euro. Dar există şi multe cheltuieli.

Cum e să dezvolţi un business de la zero, în acest domeniu?
În primii ani, firma a avut doar doi „angajaţi”: eu şi Florina (Florina Onitescu, asociat n.r.).  Noi făceam totul, şi livrări, şi contabilitate. Eu mă ocupam de livrări, ea se ocupa de acte.
Produsele erau încărcate manual, pentru că abia după un an am luat şi stivuitor. Ulterior, pe măsură ce ne-am dezvoltat, am făcut şi investiţii. În continuare suntem foarte implicaţi în business. Acum avem o echipă de 6 angajaţi.

Care sunt principalii furnizori?
Marfa o aducem de la trei firme externe, care au produse de foarte bună calitate. Echipamentele le importăm din Elveţia. Cumpărăm şi de la producători din România, dar mai puţin. Vindem fie consumabile, celor care au deja utilajele de ambalare, dar şi echipamente de ambalare, celor care au nevoie de aşa ceva sau celor care vor să schimbe utilajele vechi. Totodată, oferim service pentru echipamentele pe care le vindem, în perioada de garanţie sau post garanţie. Instalăm chiar linii complete de ambalare, dacă există cerinţă. Ne-am axat pe calitate şi de-a lungul timpului clienţii nu s-au plâns niciodată că ar fi avut probleme cu consumabilele sau echipamentele pe care le-au luat de la noi. Avem în medie 40 de produse. Unele dintre cele mai căutate produse sunt banda metalică, banda poliester şi banda PET.

Ce clienţi aveţi în portofoliu?
Avem clienţi foarte mari. Unul dintre aceştia este Vimetco Extrusion (fosta Alro Slatina), către care livrăm bandă PET, bandă metalică, în general benzi care asigură legarea produselor de aluminiu, a barelor de aluminiu, a lingourilor. Dar avem clienţi chiar mai mari decât Vimetco, companii care fac producţie. În total avem 180 – 200 de clienţi din diverse domenii: siderurgie, automotive, prelucrarea lemnului, tipografii.

Care ar fi principalele investiţii din ultimii ani?
După ce am stat 8 ani în chirie, anii trecuţi am cumpărat un spaţiu de circa 3.500 de metri pătraţi, unde existau deja o hală de depozitare şi o clădire de birouri. Am mai investit în jur de 140.000 de lei în cele două clădiri, pentru a le aduce la un nivel corespunzător. În 2019, am luat un nou stivuitor pe care sper să îl utilizăm câţiva ani.

Care ar fi planurile de dezvoltare a businessului?
Recent, am început să exportăm şi facem livrări către Ungaria, unde avem un client cu care am demarat o colaborare anul trecut. Nu e un volum mare, asigurăm doar un transport pe lună, dar pentru noi fiecare client e important. Portofoliul de produse îl dezvoltăm treptat, după ce verificăm dacă există cerere. De exemplu, dacă în cadrul unei expoziţii există un produs interesant, îl prezentăm clientului şi dacă acesta doreşte să cumpere, îl importăm.
Totodată, am fi vrut să devenim producători, dar din păcate nu am reuşit. Pe spaţiul actual am fi vrut să construim o unitate nouă, în care să producem o bandă din polipropilenă foarte căutată de clienţi şi pe care acum o importăm. Dar toate aprobările din partea primăriei vin foarte greu, aşa că nu am reuşit să lansăm proiectul. Investiţia ar fi de circa 100.000 de euro  – acesta e costul maşinii care produce banda -, la care se adaugă alte cheltuieli.

Businessul l-aţi lansat în plină criză financiară. Cu ce probleme v-aţi confruntat în trecut şi care sunt problemele actuale?
În criză am avut de-a face cu clienţi care intrau în insolvenţă. Dar chiar şi-acum, când criza a trecut, mai avem probleme de genul ăsta. Chiar zilele trecute am fost anunţaţi că a intrat un client în faliment. Din fericire, nu are o datorie mare la noi. Ca să acoperim sincope de genul acesta, legate de plata facturilor, am deschis câteva linii de credit. Sincopele apar nu din neapărat din cauza firmelor care intră în faliment, cât din cauza întârzierilor la plată pentru că, în medie, facturile se achită cu o întârziere de 60 de zile de la emitere. Avem clienţi care plătesc şi după 120 de zile, dar noi ne bucurăm oricând ar veni banii, numai să vină. Întârzierile ne creează ceva probleme, deoarece noi trebuie să achităm marfa în maximum 30 de zile.

Cum vedeţi evoluţia pieţei ambalajelor?
Pe măsură ce producţia creşte, creşte şi economia, iar odată cu ea şi piaţa de ambalare, chiar dacă evoluţia este una fluctuantă.

Citeşte şi

Reţeaua de supermaketuri “Unirea”, deţinută de statul român, va fi inaugurată în octombrie

În luna octombrie vor fi inaugurate în mai multe oraşe din ţară primele şase magazine …