Home / Stiri / Features / Horaţiu Damsa (Barleta): “Să nu uităm că România este cea mai mare piaţă de desfacere din Europa de Est”

Horaţiu Damsa (Barleta): “Să nu uităm că România este cea mai mare piaţă de desfacere din Europa de Est”

Barleta Bacău este o poveste românească de succes care s-a transformat, în cei 25 de ani de activitate, dintr-un comerciant cu hârtie, într-unul dintre cei mai mari producători de ambalaje de hârtie din Europa. Cum s-a ajuns aici ne spune Horaţiu Damsa, directorul general al companiei.

Povestea noastră a început în anul 1994, când şapte tineri din România au înfiinţat firma Barleta. După aproximativ doi ani, perioadă în care am făcut comerţ cu hârtie, am hotărât să facem ceva productiv. După câteva încercări, ne-am decis să investim într-o maşină de fabricat pungi, astfel că în 1996 am făcut prima achiziţie”, îşi aminteşte Horaţiu Damsa, director general Barleta, şi unul dintre acţionari.

Până în 2008, toate investiţiile s-au făcut doar în maşini second-hand, cu ajutorul cărora cei 7 acţionari au reuşit să contureze încet-încet o piaţă a ambalajelor în România.

Trecerea la alt nivel

Pasul următor a venit firesc, din nevoia achiziţionării unor noi echipamente care să fabrice şi alte tipuri de ambalaje decât cele pe care le producea Barleta până atunci.

Din anul 2008, spune directorul general, am început pe de o parte înlocuirea maşinilor vechi cu maşini noi, iar pe de altă parte dotarea cu maşini noi ce puteau fabrica o altă gamă de ambalaje decât cele pe care le fabricam până atunci. Am investit în cele mai bune şi moderne utilaje fabricate de liderii de pe piaţa din acest domeniu.”

Aşa se face că, investiţiile Barleta în fabrica de la Bacău au depăşit 7 milioane de euro în acea perioadă.

În perioada 2017-2018, compania a dezvoltat foarte mult piaţa ambalajelor de market, o zonă unde cererile şi cerinţele de calitate creşteau tot mai mult. În condiţiile în care legislaţia se schimbase şi se renunţa tot mai mult la plastic – sector în care Barleta oferea o calitate foarte bună -, clienţii îşi doreau să primească aceeaşi calitate şi pe ambalajele de hârtie. În acelaşi timp, compania intra într-un domeniu cu un potenţial uriaş – cel al ambalajelor din hârtie. Dar pentru asta era nevoie de o nouă investiţie.

În 2018, au cumpărat o tipografie flexo de ultimă generaţie în 8 culori, care a adus foarte multe îmbunătăţiri în procesul de producţie (micşorează foarte mult termenul de începere a producţiei, la fel şi pierderile). Era o investiţie pe care şi-o doreau de multă vreme – până să cumpere acest echipament, producţia ajunsese să stagneze, tocmai din cauza sectorului de tipărire. Aveau foarte multe comenzi, clienţii deveniseră mult mai pretenţioşi, trebuiau să ridice ştacheta, iar tipografiile pe care le aveau nu mai făceau faţă nici ca termen.

Investiţia în maşini noi de productivitate mare ne-a permis să atacăm şi alte pieţe de desfacere, astfel încât astăzi circa 40% din produsele fabricate de Barleta pleacă la export în peste 20 de ţări din Europa şi nu numai”, spune directorul general.

Materii prime „made in Rusia” şi Chile

Pe de altă parte, 2018 a fost un an atipic pe partea de aprovizionare cu hârtie: de la 2-3 săptămâni cât dura aprovizionarea cu hârtie, se ajunsese la 3-4 luni, cu mari probleme. Şi asta pentru că cererea de hârtie era foarte mare, fabricile erau aceleaşi, la fel şi capacităţile de producţie. Pentru Barleta, care produce pungi de hârtie pentru o piaţă foarte largă – de la cele pentru fast-food, farmacii (ambalaje mici), pentru industria alimentară (morărit-panificţie), industria de construcţii (pungi de hârtie pentru ciment) şi până la cele pentru industria agriculturii (saci de nutreţ) -, aprovizionarea cu hârtie era o continuă provocare. Pentru că sunt foarte multe tipuri de hârtie şi gramaje. Soluţia a venit din import, mai exact din UE, Rusia şi chiar din Chile.

Compania are în prezent un portofoliu diversificat de produse personalizate în funcţie de cerinţele partenerilor din România, dar şi din alte ţări europene: Spania, Italia, Ucraina, Rusia, Belgia, Marea Britanie şi Republica Moldova. Ambalajele produse la Bacău sunt destinate în principal industriei de morărit, panificaţie, farmaceutică, alimentaţie publică, construcţii.

“Foarte importantă este însă piaţa românească, care a început să devină tot mai interesată de ambalaje ecologice astfel încât pentru satisfacerea ei am fost nevoiţi să venim cu noi soluţii. Să nu uităm că România este cea mai mare piaţă de desfacere din Europa de Est şi că este foarte deschisă noilor soluţii de ambalare”, adaugă Horaţiu Damsa.

Barleta are în prezent o cotă de peste 50% din piaţa românească. “Prin cucerirea noilor pieţe de desfacere am reuşit să creştem încet-încet cifra de afaceri, astfel încât am ajuns anul trecut să depăşim 15 milioane de euro.”

 

Citeşte şi

Cum luptă Carrefour, Lidl şi Kaufland împotriva poluării cu plastic

Tot mai mulţi retaileri alimentari de la noi au luat în ultimele luni măsuri prietenoase …