Home / Stiri / Schimbăm lumea / Povestea costumelor de baie româneşti realizate din PET-uri şi plastic pescuit din Marea Mediterană

Povestea costumelor de baie româneşti realizate din PET-uri şi plastic pescuit din Marea Mediterană

De circa două luni, au apărut în România costumele de baie din plastic reciclat, realizate de firma Elsewhere. Saşka Mihailovic, tânăra care le produce, le descrie drept “un produs ca în Vest, sustenabil, cu un impact redus asupra mediului şi cu un preţ pentru toate buzunarele”.

Într-un interviu pentru packfoodnews.ro, Saşka Mihailovic vorbeşte despre începuturile Elsewhere şi perspectivele de creştere a business-ului care pare a se bucura de succes încă de la început.

Packfoodnews.ro: De unde până unde, ideea de a crea aceste costume?
Saşka Mihailovic: Înainte de a demara businessul Elsewhere, profesasem câţiva ani ca jurist, pentru că am terminat Dreptul. Dar nu m-am regăsit deloc în acest domeniu. Aşa că am vrut să fac ceva pentru mine. De mică am fost foarte legată de plajă şi încă din anii de liceu am făcut tot posibilul să petrec minimum 2-3 săptămâni pe an aproape de mare, aşa că m-am gândit să creez un produs care să aibă legătură cu marea, cum ar fi costumele de baie. Am vrut să fie un produs ca în Vest, sustenabil, cu un impact redus asupra mediului şi cu un preţ pentru toate buzunarele.
Aflasem deja că o fabrică din Italia produce un material textil din PET-uri. Preţul e cam de două ori mai mare decât ceea ce încercasem eu să aduc pe piaţă, până atunci. Însă avantajul este că provine 100% din plastic existent în natură, aşadar din plastic reciclat.
În România nu se produc astfel de materiale?

Nu. E un business destul de complex. O prietenă ma întreba de ce nu fac eu acest material. Răspunsul e simplu  – pentru că nu poţi face asta într-un apartament. Companiile care îl creează sunt adevăraţi coloşi. Au fabrici imense ce ocupă o suprafaţă la fel de mare ca aceea a unui cartier dintr-un oraş mic din România.

Unde se fac costumele?
Am încercat să lucrez cu mai multe ateliere din România, iar în cele din urmă am ajuns la o fabrică din Cluj, care e specializată în aşa ceva, adică realizează doar lenjerie intimă şi costume de baie. Lucrează inclusiv pentru export, pentru pieţe precum Mexic  sau Australia.
Am comunicat atât de bine cu cei de la Cluj în mediul online, încât nici măcar nu a trebuit să ne întâlnim. Toate detaliile privind costumele le-am stabilit la telefon şi prin e-mail. Atunci când ajung în Cluj, sigur o să îi vizitez.

Aşadar, vorbim de un business dirijat în întregime dintr-un apartament. Cum decurge „procesul de producţie”?
Eu primesc materialul din Italia şi îl trimit la Cluj. Cu fabrica de la Cluj am discutat timp de câteva luni, până am ales modelul pentru costumul de baie. M-au ajutat cu tiparele. Mi-au propus timp de câteva luni prototipuri şi în momentul în care m-am oprit asupra unui singur model, acesta a intrat în producţie. Fabrica nu lucrează cu tipare standard. Fiecare model este diferit. Diferenţa e dată de elasticitatea materialului, de greutate etc.

De ce există un singur model?
Vreau să dezvolt businessul organic, iar ca să produc la Cluj trebuie să realizez un număr minim de bucăţi. Aşa că am început cu un singur model. În curând voi scoate un nou model, un costum întreg, dintr-un nou material, produs tot de fabrica din Italia. De data aceasta e vorba de un material  realizat din plastic pescuit din Marea Mediterană. Pentru a-l crea, cei din Italia colaborează cu câteva organizaţii, care se ocupă cu colectarea PET-urilor ce sunt transformate ulterior în fibră şi material textil.

Cât a fost investiţia iniţială?
Investiţia am demarat-o din fonduri proprii, aşa că a trebuit să mă încadrez într-o anumită sumă. Dacă aş fi accesat fonduri pentru start-up-uri, ar fi trebuit să cumpăr utilaje şi mi s-a părut complicat. Cu site-ul  – magazinul online, unde vindem produsele – am primit ajutor din partea prietenului meu, care este IT-ist. Nu ne-a costat foarte mult, pentru că am ales o platformă deja existentă, pe care o plătim lunar. 
Până acum, investiţia totală a fost de circa 9.000 de euro.

Cine cumpără produsele?
Vârsta clientelor este cuprinsă între 20 şi 34 de ani. Sunt oameni care au realizat ce impact au deşeurile asupra mediului şi care încearcă, prin acţiuni mici, să schimbe ceva. Totodată, sunt încântaţi că e vorba de un  produs românesc. Ideea a fost bine primită. Femeile care au cumpărat mi-au scris din concediu: „îmi vine foarte bine, se usucă repede, îmi place foarte mult”, iar până acum n-am avut niciun retur.  Cel mult, au existat persoane care au vrut o altă mărime la costum.
Materialul folosit este unul inedit. Ce proprietăţi are în raport cu poliesterul obişnuit
?  
În primul rând, trebuie spus că actuala colecţie este făcută în cea mai mare parte din sticle de plastic care au fost prelucrate şi transformate în material textil. E vorba de plasticul deja existent în natură, care e transformat în fibră. Ăsta e principalul avantaj al produselor Elsewhere – utilizează plasticul deja existent în natură. În schimb, produsele clasice din poliester sau poliamidă sunt mult mai poluante. Pentru crearea lor se consumă energie, atunci când se extrage ţiţeiul, iar emisiile de dioxid de carbon rezultate din procesul de producţie sunt ridicate.
Legat de proprietăţile materialului, vă pot spune că am purtat şi eu câteva prototipuri şi nu am mai avut problema slipului care se lărgeşte. Este un material foarte elastic.

O să  vedem în curând şi alte tipuri de produse realizate de Elsewhere?
Dacă vor fi alte produse, atunci vor avea cu siguranţă legătură cu marea. M-am gândit că aş putea să realizez prosoape,  de exemplu.

Ce planuri există, legat de cifra de afaceri?
Cred că este încă prea devreme ca să vorbim de cifra de afaceri. Oricum, mi-am propus ca din profit să ajut ONG-uri care derulează campanii prin care au grijă de natură, inclusiv să le donez o parte din produse.

Citeşte şi

Reţeaua de supermaketuri “Unirea”, deţinută de statul român, va fi inaugurată în octombrie

În luna octombrie vor fi inaugurate în mai multe oraşe din ţară primele şase magazine …