Home / Food / STUDIU UE: Multe alimente comercializate în UE, inclusiv în România, au etichete înşelătoare

STUDIU UE: Multe alimente comercializate în UE, inclusiv în România, au etichete înşelătoare

Multe produsele alimentare comercializate în UE încearcă să inducă în eroare cumpărătorul, după cum relevă un studiu realizat de Comisia Europeană.  Astfel, produse similare vândute de un anumit brand în mai multe state europene au ambalaje identice, deşi compoziţia acestora diferă, după cum a demonstrat cercetarea.

Studiul realizat de Comisia Europeană este consecinţa mai multor semnale de alarmă apărute în ultimul timp. Astfel, în perioada 2016 – 2018, câteva asociaţii de protecţie a consumatorilor din UE au raportat că, deşi anumite produse comercializate pe diverse pieţe europene erau prezentate ca fiind identice, compoziţia acestora era diferită.

În cadrul studiului au fost analizate produsele similare ale aceluiaşi brand, comercializate în 17 state membre, respectiv în Bulgaria, Croaţia, Cipru, Cehia, Danemarca, Estonia, Franţa, Germania, Grecia, Ungaria, Italia, Letonia, Lituania, Malta, Polonia, Slovacia, Slovenia, Spania şi Olanda.

În urma cercetării a rezultat că aproximativ 9% din produsele similare analizate prezentau informaţii înşelătoare. Astfel, deşi alimentele aveau un aspect asemănător (ca mod de etichetare şi ambalare) în majoritatea statelor UE, compoziţia acestora era diferită de la o ţară la alta.

Acelaşi studiu a demonstrat că 33% din produsele similare examinate aveau o compoziţie identică, însă modul de ambalare era unul diferit.

Totodată, 23% din produsele aceluiaşi brand erau similare atât din punctul de vedere al compoziţiei, cât şi ca formă de prezentare. În acelaşi timp, 27% din produsele similare ce aparţineau aceluiaşi brand aveau o compoziţie diferită, menţionând acest lucru şi pe etichete.

Studiul a colectat date despre 128 de produse alimentare (din care 113 sunt produse de brand, iar 15 produse marcă proprie). 

„Chiar dacă în cadrul cercetării a fost analizată o gamă largă de alimente, rezultatul acesteia nu trebuie interpretat ca fiind reprezentativ pentru toate sortimentele comercializate în UE”, susţin autorii cercetării.

Ancheta s-a derulat în perioada noiembrie –decembrie 2019, rezultatele acesteia fiind făcute publice recent.

Cum stă situaţia în România

România nu a participat la studiul Comisiei Europene. Cu toate acestea, autorităţile locale au derulat pe plan local o cercetare similară.

În studiul european au fost analizate 128 de produse. Pe piaţa locală au fost găsite 79 de produse şi s-au constatat diferenţe la un număr de 18, reprezentând 22,78% din totalul produselor verificate. E vorba de  produse identice, de acelaşi producător, dar unele dintre ele cu cantităţi diferite, diferenţe privind compoziţia, cu absenţa unor ingrediente sau cu prezenţa altor ingrediente”, a spus Paul Anghel, director general al Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor din România (ANPC).

Citeşte şi

Coca Cola va folosi cutii de carton în locul ambalajelor din plastic

Coca-Cola European Partners va înlocui în ţările Europei de Vest foliile de plastic în care …